zaterdag 10 oktober 2009

Painting Delft blue



Afgelopen week volgde ik een korte workshop bij De Porceleine fles. De Porceleine fles is de enige nog overgebleven aardewerkfabriek in Delft. In de 17e eeuw waren het er maar liefst 32. De fabriek ligt aan de rand van Delft. Er wordt nog steeds origineel Delftsblauw aardewerk beschilderd. Na een korte rondleiding langs de schilders, door de fabriek en de tentoonstellingsruimte, mocht ik zelf aan de slag. Niet met blauwe verf, zoals je zou denken, maar met zwart. Het schilderen viel behoorlijk tegen. Fouten kan je niet corrigeren en het is moeilijk om precies te werken. Je hand bibbert toch meer dan dat je wilt. Ik was niet zo heel erg tevreden of het eindresultaat. Eind vorige week kreeg ik de schaal terug...en het viel zo ontzettend mee! De schaal is verre van perfect, maar ik vind hem prachtig en zeker bruikbaar. De workshop kan ik jullie trouwens aanraden. Het is echt heel leuk om te doen. Voor meer informatie zie Serviesworkshop Royal Delft Verder wil ik jullie bedanken voor de gezellige berichten die jullie iedere keer trouw achterlaten op mijn blog. Ik geniet er enorm van! Een heel fijn weekend allemaal!

Groetjes van Madelief




















Last week I had a workshop at the 'Porceleine fles' in Delft. The 'Porceleine fles' is the only remaining factory of the 32 earthenware factories that were established in Delft in the 17th century. They still hand paint Delft blue earthenware. After a short guided tour around the factory and exhibition rooms I could paint a plate myself. Funnily enough you paint with black. The black paint becomes blue in the oven. It was more difficult then I had imagined. You cannnot correct mistakes you make and it is difficult to keep your hand completely still.  I wasn't that happy with the 'final result, but when I got my plate back last week I was amazed. It had turned out beautifully! I recommend the workshop to you.  If you are in Delft and want to do something creative and fun 'The Porceleine fles' is the place to be! Furthermore I would like to thank you all for leaving messages. I enjoy your comments very much! Have a lovely weekend! Take care, Madelief
























12 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk Madelief, ik pikte de jouwe er gevoelsmatig meteen uit. De visgraat zou de mijne zijn geweest :-p
    Fijn weekend en waar ga je het bord voor gebruiken, oud hollandse delicatessen?
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verhaal, ik wist ook niet dat het met zwarte verf wordt geschilderd! Het lijkt mij inderdaad ook erg leuk om te doen en je houdt er ook nog een hele leuke herinnering aan over!!

    Fijn weekend!

    Groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jij vind 'm misschien niet perfect, maar daar zie ik niets van hoor!
    Ik zie een perfect mooi bord waar je trots op kunt zijn...
    we hebben ooit een rondleiding gekregen door de fabriek die natuurlijk eindigde in de winkel!!!
    heel erg interessant!
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat enig Madelief. Ik wist niet dat ze daar ook workshops geven.Lijkt me helemaal geweldig maar ik kan helemaal geen hout van tekenen dus ik zou er niet veel van terecht brengen.
    Wij zijn er al eens met Amerikanen geweest en ik wil er zo graag weer eens naar toe. Cadeautjes kopen en nu foto's maken natuurlijk. Goed, het komt nog wel.
    Fijn weekend.
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, I love the delfter porcellan! You are a happy one, to have a workshop there!
    Wonderful pictures!!!
    GLG, yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me reuze leuk om te doen, maar kan me voorstellen dat het niet heel makkelijk is...
    fijn dat je eindresultaat toch nog goed was :-)

    geiet van je weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Madelief,
    The delft is all so beautiful. That would be a fun thing to do -paint your own plate. Yours turned out beautifully.
    I do remember Mom talking about going to where they made delft.Mom and Dad had a few trips to Holland together when we were all grown up.Also,my sister and Mom went for a visit 15 years ago but I have never been there yet.My mothers last sister passed away 3 years ago. She lived in De Haag.
    I hope you like the scones.
    Did your daughter return from her trip yet.My son went to western Canada this week to play in the men's national soccer and it snowed so they cancelled the game and now they have to play indoors. I like snow in December in not this early.
    Happy Birthday to your husband-apple crumble sounds good!
    We are going to meet with family for breakfast at a restaurant shortly.
    Have a good weekend,
    Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh dat is vast heel leuk om te doen. En je hebt er weer een leuk schaaltje bij.

    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heej Madelief wat een verwennerij zo'n workshop voor jezelf, hij is heel leuk geworden en de kleur zwart vind ik ook heel apart.
    Lijkt mij heerlijk om te doen, en dan die rondleiding leuk leuk leuk :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hello my dearest Madelief,
    it must have been absolutly great, to be at this workshop in Delft and i think that it is very difficult the create their own plate!!!! But it is sooo beautiful and your a great artist!!!!! Wonderful impressions - thank you so much!!!!

    Have a very fine weekend, Hugs Jade

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi & Servus, lieve Madelief! You show us WONDERFUL results! I really would like to try this, too - perhaps I will visit Delft some day?! When we were in Portugal we often heared about the influence of Delft-Porceleine-Art in Portuguese Azulejos-Art. I'm very interested in ceramics and painting, so it would be a wonderful place for me. (But I am not sure if my result would be approximately as pretty as yours! It makes me quite nervous when I know there is no possibility to correct mistakes...)
    Warm hugs, Traude

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om zo even te doen, en wat een prachtige foto's die Koe die mag best bij mij thuis staan hoor.

    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for your lovely words.